Kübizm – Picasso ve Braque

kemalozgoren tarafından tarihinde yayınlandı

KÜBİZM

İnsanları ve diğer formları betimlerken geometrik şekiller kullanan, Pablo Picasso ve Georges Braque tarafından başlatılan bir sanat akımıdır. 20.yüzyılda ortaya çıkarak sanatta köklü değişimler meydana getirmiştir. Kübizm, sanatta eskiye dayalı tüm fikirleri yerle bir ederek
bambaşka bir sanat anlayışı ortaya çıkarmıştır. Kübizm, Empresyonizm/ İzlenimcilik akımına bir tepki olarak ortaya çıkmıştır.

Resim ve heykel dallarında fazlasıyla kendisini hissettiren Kübizm, zamanla edebiyatta da varlığını göstermiştir. Resimle, vücut bulan Kübizm, geometrik şekillerle kendisini tanıtmaktadır. Kübist sanatçılara göre dış dünyanın nesneleri sadece göründükleri yanıyla değil görünmeyen
tüm yanları ile ele alınmalıdır.

İzlenimcilik (Empresyonizm) akımında özgür fırça darbelerine ve daha sonra Fovizm akımının canlı renk kullanımına alışmış olan izleyici, kendini birdenbire Kübizmin biçimsel yapısıyla büyük bir devrim içerisinde bulur.

Kübizm’in doğuşu sayılabilecek ve en ünlü eseri olarak kabul edilebilecek eser ise Picasso’nun ”Avignonlu Kızlar” (resim 1.) adlı resmidir. Avignonlu Kızlar ,Kübizm’in öncü eseri olarak da kabul edilir. Bu eser resim sanatı için bir yenilikler döneminin kapılarını açar. 3 boyutlu öğeleri 2 boyuta indirgeyerek yaptığı anlatımda, ön görünüşler arkaya, arka görünüşler de öne gelmiş gibidir. Dönemin insanlarını hem rahatsız eden, hem de şoka uğratan bu resmi ile Picasso, kendi dilini kendi üretmiş, sınırları ve yeni görme biçimi yaratarak bir anlamda kübizmi de başlatmış olur.

Pablo Picasso, Avignonlu Kızlar (Les Demoiselles d’Avignon) (1907)

1 – Pablo Picasso, Avignonlu Kızlar (Les Demoiselles d’Avignon) (1907)

Braque, Les Demoiselles’i ilk gördüğünde şoka uğramıştı. Bununla birlikte, bu ilk karşılaşmadan ve birçok derin düşünceden aylar sonra, Braque ilk tepkisini yeniden gözden geçirdi ve Picasso’nun öncülüğünü izlediği ve birkaç bakış açısını tek bir görüntüde birleştirdiği “Büyük Çıplak” (resim 2.) ile yanıt verdi.

Georges Braque, Large Big (1908)

2 – Georges Braque, Large Big (1908)

Kısa süre sonra, iki sanatçı arasında önümüzdeki yıllarda resmin doğasını tanımlayacak sanatsal bir ortaklık gelişti. İlk başta Picasso, Braque Les Demoiselles’deki devrim niteliğindeki yenilikleri denerken Afrika sanatı ve maskelerinin ilham verdiği biçimsel ve teknik özgürlüklerle ilgileniyordu. Picasso’nun “Dryad’ı” (resim 3.) kabile duruşunun yanı sıra ilkel sanatın biçimsel bozulmasını ve kaba taramasını ve puanlamasını yakalar.

Pablo Picasso, Dyrad (1907)

3 – Pablo Picasso, Dyrad (1907)

Ancak Braque bu sanatsal ilişkide ağırbaşlı bir sese sahip olacaktı. Onun işlevi, Picasso’nun sanatsal vahşetini, Paul Cezanne’nin gerçekliği açıkça birbiriyle bağlantılı temel geometrik şekillere indirgeme şeklindeki daha muhafazakar biçimsel mirasına dahil ederek etkisiz hale getirmekti.
Bu sanatsal uzlaşmadan, Kübizmin evriminin ilk aşaması olan Analitik Kübizm doğdu.

 
Diğer Konular : KübizmAnalitik KübizmSentetik KübizmOfrik Kübizm


0 yorum

Bir yanıt yazın

Avatar placeholder

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir